V roce 2002 vyšla hra Warcraft III: Reign of Chaos a o rok později datadisk s názvem Frozen Throne. I po deseti letech je to podle mě nejlepší real time strategie a jedna z nejlepších počítačových her vůbec.
Warcraft III mě okouzlil pěknou kreslenou grafikou, hláškami postav a zvuky obecně, skvělou hudbou vykreslující atmosféru. Má příběhově, ale i herně, jednu z nejlepších kampaní co se u rts dají najít. Příběh je strhující, postavy si člověk oblíbí a mise mají zajímavé nejednotvárné úkoly, které zapadají do příběhu a jsou přiměřěně těžké. Navíc jde kampaň hrát znovu na těžkou obtížnost, která dá člověku opravdu zabrat. Jediná strategie, která se podle mě všehovšudy vyrovná je kampaň hry World in Conflict.
Většina RTS kde je dobrá kampaň není dobrý multiplayer a naopak. Warcraft III tímto naprosto netrpí. Naopak má jeden z nejlepších multiplayerů co znám.
Warcraft III přináší do multiplayeru řadu inovativních prvků. Ve hře jsou 4 hratelné rasy (Lidé, orkové, nemrtví, temní elfové), přičemž každá je velmi zásadně odlišná od ostatních. Liší se například ve způsobu stavění, typů jednotek, způsobu těžění, hrdinech a samozřejmě od toho se odvíjí strategie, které se za každou rasu používají.
Hlavní změnou oproti klasické RTS je přítomnost hrdinů, kteří dostávají za zabíjení nepřátel úrovně a speciální schopnosti a mají inventář na předměty. Předměty buď hrdiny pasivně zlepšují, nebo se dají použít (např lektvar života/many). Předměty se dají koupit v obchodě nebo vypadávají z neutrálních monster(neutral creeps), které jsou roztroušeny v různě silných skupinkách po mapě. To přidává do multiplayeru další možnosti hraní - člověk může ze začátku buď útočit na nepřítele, nebo si může vylepšovat hrdinu "creepováním". Další skvělá věc je předmět "scroll of townportal", který po použití udělá hrdinu nesmrtelným a nehybným a po zhruba třech sekundách teleportuje hrdinu se všemi jednotkami kolem něj ke zvolenému towncentru (hlavní budově). To umožňuje bránit jednoduše město před nepřítelem, nebo rychle utíkat z boje, když je třeba. Jeden scroll of townportal má první postavený hrdina zdarma v inventáři, ale další se už musí kupovat za dost draho v obchodě.
Další věc, která přispěla k úspěchu hry je editor map, ve kterém jde zeditovat prakticky vše. Díky tomu se pro warcraft objevila neuvěřitelná směska map, z nichž některé proměnily hru o 100%. Mezi nejhranější typy patří především množství tower defence, hero defence, zone control, hero arena, rpg map. Vůbec nejznámnější mapa na Warcraft III je bezesporu Defence of the Ancients (DotA).
Já jsem hrál Warcraft od té doby co vyšel, nejprve kampaň na single (na normal a pak na hard) a pak jsem se třemi kamarády strávil mnoho let hraním multiplayeru. Hráli jsme na officiálním serveru Battle.net, který poskytuje žebříčky a automatický systém vyhledávání soupeřů.
Hráli jsme všechny typy her kromě 1v1. Když jsme se sešli tak jsme většinou hráli 2v2 ve složení já (DarkKoNO) a Voidbringer v jednom týmu a Muhe a Shitman ve druhém. Nikdy jsme nebyli "pros", ale nebyli jsme na tom špatně. Měli jsme vždy přes 50% výher a náše úroveň se pohybovala ve 2v2 až kolem 35. Ve 4v4 jsme v jedné sezóně dokonce dosáhli v žebříčku na třetí místo a ve 3v3 na dvacátéšesté místo . Z části to je, ale tím, že dobří hráči hráli většinou 1v1 maximálně 2v2 :).
Z obrázku je vidět, že jsem hrál většinou za lidi a nemrtvé. Občas jsem si zkusil za elfy, ale nikdy ne dlouho.
Na Warcraftu je skvělé, že je možné hrát strašlivé množství strategií a ty se ještě mění na různých mapách (například podle rozložení neutrálních monster a zlatých dolů). Za ty léta jsme hráli všechno možné od rushů, creep and counter až po všemožné techy, například na Frost Wyrmy. Mezi zajímavé taktiky patřili například ve 2v2 dvojití Undeadi, přičemž nazačátku jsme měli dva death knighty a fiendy. A útočili jsme překvapivě hned ve druhé době s meat wagonama a nekrama.
Po několika letech hraní klasických her Warcrafta jsme začali hrát různé custom mapy. Mezi nejpromakanější a nejznámnější takovou mapu patří bezesporu DotA. U té jsme díky stálé péči tvůrce a přidávání nového obsahu zůstali prakticky až do dnes. Sice již nehrajeme tak často a tak dobře jak jsme hrávali, ale párkrát do měsíce oprášíme svoje skilly. V posledním půl roce jsme ale přešli na DotU 2 - plnohodnoté pokračování, které je momentálně ve fázi betatestu.
▲